tisdag 10 april 2012

Vitlöksdoftande morotssallad





Den här salladen gör jag ofta och det är många som frågar efter receptet. 
Både barn och vuxna tycker om den. Speciellt tycker jag att den passar till köttfärsrätter. 
Den kom till av en slump när jag arbetade med en megastor salladsbuffé för ett antal år sedan. Då var jag kallskänka på en konferensanläggning. De var tider det. Men i mitt ursprungsrecept var morötterna finslantade och istället för persilja använde jag gräslök. Sen började jag som kock på en förskola, så därmed ändrades receptet enligt barnens smaklökar.. 
Morotssalladen blev genast deras favorit! 



1 kg skalade morötter ( helst ekologiska - de är godare)
1 msk socker
2 rivna vitlökskyftor
Finhackad persilja
½ tsk italiensk

Vinägrett: 1 del rödvinsvinäger + 10 delar olja

Gör så här: Grovriv morötterna och lägg dom i en skål. Tillsätt alla övriga ingredienser och krama salladen hårt med händerna. Servera!

Inga kommentarer: